Виж карта на събитията

Белезите на войната: загубеното архитектурно наследство на София
Националният военноисторически музей представя пространството за изживяване „Белезите на войната: загубеното архитектурно наследство на София“.
Със сетивни, автентични видео кадри, фотоархивен материал и емблематични експонати посетителят ще се „потопи“ в периода преди и по време на бомбардировките, ще се разходи из спокойна и красива предвоенна София, ще види съкрушителния удар, който войната нанася върху облика на града, и ще съпреживее съдбата на стотиците, останали без дом. Разказите на очевидци, пресъздадени от известни български актьори, допълват картината на едни от най-драматичните дни за българската столица.
Проектът „Белезите на войната: загубеното архитектурно наследство на София“ е реализиран в партньорство с Българската национална филмотека, и се финансира от програма „Култура“ на Столична община.

ПЕЙЗАЖИ
Програмата „В дома на Вера Недкова“, стартирала през 2019, продължава представянето на съвременни автори в дома на художничката, изпълнен със спомени и свидетелства за нейното интелектуално и творческо присъствие и за духа на времето, в което е живяла.
Фокус в настоящата изложба е един от най-популярните жанрове в живописта – пейзажът. Представени са произведения на Вера Недкова от колекцията на Националната галерия, създадени през 1960-те и 1970-те и платна на Калия Калъчева.
В творчеството на Вера Недкова от този период се възвръщат познатите от по-ранни години жизненост и цветност, но с ново усещане за плътност и наситеност. Емоционалното въздействие и внушение на пейзажите от Сибиу, Малта, Родопите, Созопол се отличават със сила и мощ на конструкцията, пластическо изграждане на формите и не на последно място – с експресивност на колорита. Картините на Калия Калъчева са синтез от абстрактна образност и изчистени, ясни пространства и модули, като пейзажът напуска контурите на натурата. Художничката изгражда необичайни плоскости и цветни повърхности посредством релефни мазки и златни и сребърни отблясъци.
Автори с различни творчески търсения, стил и похвати, Вера Недкова (1906 – 1996) и Калия Калъчева (р. 1986) си кореспондират по необичаен начин в търсене на различни гледни точки за комуникация и възприемане на съвременното изкуство.
Диана Драганова-Щир, куратор на изложбата

Вълчитрънското златно съкровище гостува в Националния исторически музей
Вълчитрънското златно съкровище е едно от най-енигматичните съкровища, откривани в българските земи. Намерено е случайно през 1924 г. при обработка на земя около с. Вълчитрън, Плевенско. То е с общо тегло 12.4 килограма и се състои от тринадесет предмета – седем капака, голям съд (кантарос), четири чаши и трисъставен съд. Първоначално откривателите се съмняват, че предметите са от злато. Това довежда до решението някои от капаците да бъдат отрязани с лозарска ножица и парчетата да бъдат занесени в Плевен, където е потвърдено, че материала е злато. Плевенски златар информира Народния археологически музей в София и на 7 януари 1925 г. съкровището е занесено там, като отрязаните парчета от него така и не са открити.
Съкровището от Вълчитрън е един от най-ярките и интересни образци на древната торевтика (изкуството на обработка на метала) познати днес. Сред изследователите все още продължава дискусията за датировката на производство на съкровището. Част от учените поставят изработката му в периода на Средната бронзова епоха (2000 и 1600 г. пр. Хр.), докато други се обединяват около периода на Късната бронзова епоха (1600 – 1200 г. пр. Хр.)
Освен полемиката за датировката на Вълчитрънското златно съкровище, все още продължават и дискусии относно принадлежността му към културно-историческите области на Балканския полуостров. Някои от учените поддържат теорията за произход от териториите на средното течение на Дунав, други го свързват с цивилизациите от Анатолия от предхититския и хититски периоди. Съществува и предположение за връзка с Микенската цивилизация.
Независимо от всички теории Вълчитрънското съкровище, заедно с Панагюрското златно съкровище са най-великолепните паметници на тракийската култура.
Златното съкровище от Вълчитрън може да бъде видяно в Националния исторически музей от 28 април до есента на 2022 г.

„ЕВРОПЕЙСКИ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ“ 2022 - 22-во издание
Съорганизатор - Министерство на културата на Р.България.
зала "България", зала НМА, Vivacom Art Hall - Оборище 5
Двадесет и второто издание на „Европейски музикален фестивал“ ще се проведе в София от 19 април до 11 ноември 2022 г. Програмата презентира събития с класическа музика - симфонични и камерни концерти, фадо музика, танцово събитие с български фолклор и дигитални прояви. Във форума ще гостуват артисти от Великобритания, Чехия, Португалия, Полша и др. Програмата обхваща широк спектър от музикални стилове, в които всеки може да открие своето събитие.
„Европейски музикален фестивал” е един от най-значимите музикални фестивали на столицата от последните две десетилетия. Той се организира от агенция „Кантус Фирмус“ с подкрепата на Столичната община и с партньорството на Министерството на Културата на Р. България и Национален фонд „Култура“. През годините в него са участвали ярки имена от световните музикални сцени като Джошуа Бел, Максим Венгеров, Найджъл Кенеди, Миша Майски, Пинкас Цукерман, ансамбъл „Кремерата Балтика”, „Цукерман чембър плейърс”, Камерен оркестър „Концертгебау”, Academy of St Martin in the Fields, Симфоничен оркестър на Москва „Руска филхармония“ и др. През 2015 година фестивалът получи Наградата на Столичната община в област „Музика“ за ярки постижения в областта на културата. През април 2019 г. фестивалът бе отличен за трети път със сертификат за качество от платформата „Европа за фестивалите. Фестивалите за Европа“ на Европейската фестивална асоциация.

"София Хартиен Арт Фест"
Програмата е с хибридно съдържание – реално и виртуално, включващо изложби, онлайн дискусия, уъркшопове, онлайн лектория, състезание за юноши, представяне на книга, прожекция на документален филм и пътуващи експозиции. 13-те изложби ще представят няколко важни раздела – Биенале за хартиено изкуство, ретроспекция на АМАТЕРАС годишен конкурс/ изложба за хартиено изкуство, самостоятелни изложби на наградени автори, двустранни и виртуални изложби.
Фестивалът остава верен на почитта си към красивото и екологично изкуство, което е негова отличителна характеристика, но навлиза и в сериозен дебат за новите технологии, които го надграждат и му дават по-широк обхват на взаимодействие с различните публики.
Акценти в програмата: "АРТ КНИГА" в Регионален исторически музей - София (РИМ-София); Международен конкурс "Аматерас" и "Градски структури" на Естер Борнемиса – НДК; Биенале за хартиено изкуство – Триъгълна кула на Сердика, РИМ-София, Галерия Сан Стефано; "Японско хартиено изкуство" – Галерия "МАЗДА", Галерия "Финес"; "Обектът" – виртуален проект; самостоятелен проект в галерия "Контраст" на Валентин Бакърджиев; Изложба "Щрайх" в Градската галерия на Созопол и в две локации в Брюксел; дискусия за "Динамиката в изкуството"; лектория; работилници; представяне на книга за съвременната скулптура и др.

Изложба “Доспехите на тракийските воини”
Изложбата в Националния археологически институт с музей при Българската академия на науките (НАИМ при БАН) „Доспехите на тракийските воини” е част от научен проект на НАИМ при БАН и СУ „Св. Кл. Охридски“ с участието на 21 музея от България и 2 музея от Румъния.
Тя представя над 120 експоната, показващи богатството, многообразието и майсторството при изработването на едни от най-интересните предмети на тракийското въоръжение. Тя ще покаже и гробни комплекси с пълно въоръжение на тракийски воини. Предметите носят информация за военното дело на траките и за погребалните обреди на техния аристократичен елит, като демонстрира технологичното и ювелирно майсторство, отразява вярванията, митологичните представи и естетическите възприятия и предпочитания на тракийското общество. Най-интересни сред тях са ризницата, шлемът и махайра от Златиница, средата на ІV в. пр.Хр.; шлемът и бронята от Руец, първа четвърт на V в. пр.Хр.; нагръдникът от Мезек, последна третина на IV в. пр.Хр.; мечът с ножница от Голяма Косматка, краят на ІV – началото на ІІІ в. пр.Хр.
Изложбата ще бъде отворена за посетители от 21 април до 30 ноември 2022 г. в зала „Трезор“ на НАИМ на пл. Атанас Буров № 1.
„Доспехите на тракийските воини” е продукт на съвместна инициатива на СУ „Св. Кл. Охридски“ и НАИМ при БАН за комплексно изследване на тракийското защитно въоръжение с цел анализ и оценка на развитието на военното дело в Древна Тракия.
Изображение: ФБ на НАИМ

Образът на Майстора, Квадрат 500 Майстора и „Родно изкуство”
Изложбата в Квадрат 500 представя внушителния, драматичен и енигматичен образ на класика на българското изкуство Владимир Димитров – Майстора (1882 – 1960) в серия от автопортрети, живописни, графични и скулптурни портрети от неговите съвременници Васил Стоилов, Стоян Венев, Борис Георгиев, Иван Мърквичка, Асен Василиев, Борис Колев, Андрей Николов, Иван Лазаров и др., документални снимкови и филмови материали, някои от които се показват за пръв път пред публика. Събрани на едно място, автопортретите на Майстора биха представлявали психограма на тази прикрита и болезнена душа. Те бележат, по думите на Васил Стоилов, “стълбите, по които се е изкачвал и от които неведнъж се е сгромолясвал“.
Куратор на изложбите е Иво Милев, с асистент-куратор д-р Таня Станева и с активното съдействие на Лабораторията по консервация и реставрация и техническия екип на Националната галерия.
Изложбите се осъществяват с целевата финансова подкрепа на Министерството на културата.

Образът на Майстора, Двореца Майстора и „Родно изкуство”
Изложбата в Двореца поставя творчеството на Майстора в контекста на художниците и идеите на неформалното движение „Родно изкуство“ от 1920-те и 1930-те години, което, според Кирил Кръстев, “със своята метафорична поетика и декоративна естетика се отделя като един от най-самобитните, оригинални, интересни и привлекателни периоди и фази в изобразителното ни изкуство”. Чрез паралели, съпоставки, подчертаване на общи идеи и силни индивидуалности, картините на Майстора намират своето място сред творбите на Иван Милев, Златю Бояджиев, Цанко Лавренов, Васил Захариев, Иван Пенков, Васил Стоилов, Иван Лазаров и др. Така се очертават жалоните на едно от най-мощните движения в българската култура от първата половина на ХХ век, в основата на което е творчеството и личността на Владимир Димитров – Майстора.
Куратор на изложбите е Иво Милев, с асистент-куратор д-р Таня Станева и с активното съдействие на Лабораторията по консервация и реставрация и техническия екип на Нац
алната галерия. Изложбите се осъществяват с целевата финансова подкрепа на Министерството на културата.

Изложба "Исторически паркове и градини на София" в Регионалния исторически музей – София
Изложбата „Исторически паркове и градини на София“ е създадена от архитекти в чест на първите паркостроители на София. След Освобождението на България през 1878 г. ги наричат „градинари“. Това са чуждестранни специалисти, поканени от княз Фердинанд I, които имат голям опит в градинското и парково изкуство на европейските градове. Между тях са озеленители и лесовъди: Даниел Неф, Юлиус Милде, Карл Бетц, Люсиен Шевалис, Жул Лошо, Карел Неф, Антон Крауз, Йохан Келелер, Емил Аман.
Столицата ни дължи най-много на един от тях – французина Йосиф Фрай, който е на длъжност „градски градинар“ от 1906 до 1933 г. В озеленяването на София той достига високи върхове в градинско-парковото изкуство. След началото на ХХ в. към дело на чужденците се включват и български учени – Илия Тодоров, Георги Духтев и др.
Изложбата е документална и в нейното създаване са ползвани материали от архивите на Регионалния исторически музей – София: фотоархив, архив пощенски картички и архив за недвижимо културно наследство. Новост в представянето на историческите паркове и градини е фотографското документиране с дрон през 2022 г. Изложбата се придружава от презентация на базата на видео заснемане с дрон.
Всички представени паркове, градини и исторически озеленявания са със статут на недвижими културни ценности на градинското и парково изкуство и са защитени по смисъла на Закона за културното наследство. Те са създадени в периода 1878 – 1939 г. и формират зелената система на София – основно в централната ѝ градска част.

Галерия "Дечко Узунов" представя изложбата "Дора Кънчева. Моите пътища"
Изложбата „Дора Кънчева. Моите пътища“ е съвместен проект на Художествена галерия „Дечко Узунов“ – филиал на Софийска градска художествена галерия, и Художествена галерия – Стара Загора, с подкрепата на Художествена галерия – Казанлък и Регионален исторически музей – София.
В експозицията „Дора Кънчева. Моите пътища“ са показани избрани пейзажи, представящи творчеството на авторката и нейното неуморно движение в търсене на сюжети. Водещото в платната е изобразеното място.
Пристанища, пазари („Пейзаж – Созопол, „Варна – пазара“), някое друго кътче на София, Мелник, Казанлък, Гоце Делчев или с. Шишковци ни показват само една малка част от местата, които художничката е посетила. А смесицата от цветове и форми върху художествената повърхност ни предават и емоциите на Дора Кънчева, които „продължават да трептят“ и през времето.

ПОСЛЕДНИЯТ ПЪРВИ
Изложбата има за цел чрез образа на Тодор Живков в произведенията на български и чуждестранни автори да разкрие един сложен аспект на изкуството от тоталитарната епоха, а именно отношението „изкуство-власт“. Около 60 творби на живописта, скулптурата, графиката и декоративните изкуства, документи и оригинални ръкописи визуализират взаимоотношенията между творческата интелигенция на България и личността на най-дълго задържалия се комунистически лидер в държавите от Източна Европа. Сред авторите са Дечко Узунов, Иван Ненов, Васил Бараков, Васил Стоилов, Вера Недкова, Николай Шмиргела, Александър Поплилов, Светлин Русев и др.
С малки изключения произведенията от настоящата изложба никога не са показвани пред публика. Това в най-голяма степен се отнася за рисунките на народните художници (най-високото почетно звание в областта на изобразителните изкуства преди 1989), които са оформени в юбилеен албум като представителен подарък от Съюза на българските художници за 70-годишнина на Тодор Живков. Освен като политически акт на засвидетелствана благодарност към комунистическата партия в лицето на нейния лидер, на тези творби може да се гледа и като на любопитна и до момента непозната страница от историята на нашето изкуство.
Малък, но съществен сегмент от изложбата представляват няколко политически плаката, създадени през 2018 от тогавашни студенти от специалността „Плакат и визуална комуникация“ към Националната художествена академия. В тях образът на Първия и епохата, която той олицетворяваше, са видени от перспективата на времето и оценката на новите генерации.

Райна Кабаиванска с майсторски клас и галаконцерт в зала "България"
Прослушването за Майсторския клас на Райна Кабаиванска ще се проведе на 6 септември, желаещите могат да кандидатстват до 3 септември.
Определяна като последната истинска дива от времето, в което изкуството се приемаше като духовен дар, а не стока, Райна Кабаиванска се доказа и като голям педагог. Досега в майсторските ѝ класове са се обучавали повече от 200 изпълнители от Европа, САЩ, Южна Америка, Австралия, Азия и Африка. Световноизвестни имена от съвременната оперна сцена – Андреа Каре, Вероника Симеони, Витория Йео, Киара Изотон, Мария Агреста, Мария Радоева, Прити Йенде, Селене Дзанети, Симон Лим, София Соловий, а също и младата надежда на българската оперна традиция Александрина Михайлова – са стипендианти на дарителския фонд на Маестра Кабаиванска в Нов български университет.
В края на юни в Рим Райна Кабаиванска получи наградата "Карлота Болонини" на тържествена церемония по случай 100 години от рождението на големия италиански режисьор Мауро Болонини, заснел "Травиата", "Веселата вдовица" и "Адриана Лекуврьор" с участието на Райна Кабаиванска и режисирал легендарната "Тоска" в Рим през 1991 година, в която оперната прима е на сцената с Лучано Павароти.
На 1 октомври, специално за филахрмоничното общество, ще бъде представен документалният филм "Школата Кабаиванска" (La Scuola Kabaivanska) с режисьор Найо Тицин, сценарист Петър Барбалов и продуцент д-р Георги Текев. Майсторският клас на Райна Кабаиванска и галаконцертът са част от Календара на културните събития на Столична община.

БОГ КРИШНА
Богът на закрилата, състраданието, нежността и любовта Кришна заема централно място в хиндуистката философия, теология и митология. В литературата, миниатюрата и скулптурата той е представян в разнообразни сюжети и роли, пресъздаващи знакови моменти от историите и вярванията за него.
Най-популярни са изображенията му като бебе, надарено с особени сили, държащо гърненце с масло; като малкото момче, танцуващо върху змията с много глави Калия; като седемгодишния Шринатхджи – с вдигната нагоре ръка, символизираща спасяването на поклонниците му от гибелна буря.
Героичните му битки редом до легендите, разгърнати в комбинация от различни по време и място моменти, дават материал за въображението на художниците.
Богато илюстрирани са любовните му приключения с пастирките, известни като гопи. В скулптурата е представян като свирещия на флейта Кришна, а в миниатюрата – в момент на игра или интимност с Радха, любимата сред всички гопи.
Изложбата е подготвена от Златка Димитрова и Александра Янева, уредници в Националната галерия.

Топология IV. Изложба на Иван Стойчев
Предизвикателство е да обясняваш творческия процес при създаване на една картина, мисловните, естетическите и метафоричните идеи, реализирани на платното. Плетени и преплетени са моите картини, цветовете и повърхностите в тях – също. Трябва ли цветът да е на една повърхност?
Не, не е задължително. Той може да минава над себе си, да се завърта около себе си. Същото го прави нишката прежда, с която е оплетен пуловера за зимата. Преплетената цветна прежда и ритмично усукания цвят и ето – пред вас е топологията на „зимния пуловер“!
Минималистичната естетика на плетката на „зимния пуловер“, поставена в минималистичната среда на зимното бяло – бялото платно. Дали не са това парчета от тази съпоставена и хармонизирана топологична преплетеност? Преплетен цвят, със своята светлосянка повърхности – не гладки и не за око, невъоръжено поне с обикновен микроскоп.
Иван Стойчев

Природата на нещата. Изложба на Людмил Лазаров
Природата на нещата“ – художникът Людмил Лазаров използва това заглавие от книгата на Лукреций Кар за изложбата си, която съдържа серия портрети на български и световни поети и философи. Целта на подобна изложба е да събуди интерес както към конкретните личности, така и към техните идеи. В кризисния момент, който преживява обществото, тези автори могат да ни накарат да се замислим кои са истинските и кои – второстепенните неща, да разберем по-добре собствения си живот и мимолетността на желанията, които го ръководят.
Зрителят ще се срещне с Питагор, Сократ, Рембо, Дилън Томас и други в характерния за автора маниер на живописване от последните години – плътни, тежки пластове боя приближават образа до триизмерност.
Изложбата се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура”.

Вътрешно спасение
В галерията на СБХ осем изкуствоведи и осем художници от различни области на визуалните изкуства, възпитаници на НХА, правят своя творчески дебют, обединени от темата „Вътрешно спасение“. Макар изборът й да бе провокиран от пандемията от Covid-19 и наложената принудителна социална изолация, младите творци ще представят своя личен поглед към света и към самите себе си, полемизирайки актуални общочовешки, морални и етични проблеми. Проектът e на Фондация „Поддържане на изкуството в България“ и се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Дебюти“, а конкретен повод за проекта дадоха два юбилея – 125 години от създаването на Рисувалното училище и 50 години от създаването на специалност „Изкуствознание“ в НХА.
Kуратори
Велина Таскова, Дона Георгиева, Георги Тодоров, Мария Кодинова, Марко Даниел, Надия Русева, София Рангелова, Тони Бояджиева
Художници
Виктория Антова, Елена Капелова, Иван Тодоров, Любослав Боянов, Любослава Николаева, Симеон Димитров – Соми, Ханко Седефчев, Яна Папазова

Изложба шарен свят от конци „Еротика и танци - автор Румен Ангелов
Изложбата може да бъде разгледана от 16 до 25 септември, от 9:00 - 17:00 ч.
Вход свободен

Изложба на Марин Нанов-Нане
Откриването на изложбата на Нане очаквайте на 7 септември (сряда), 18:30 ч., в галерията на ОКИ „Надежда“, където специално участие ще вземат музикантите от Джаз формация „София“.
Вход свободен!

Интерактивна изложба „Братя Шкорпил – пазители на историческата памет“
Изложбата представя малко известни факти от живота и дейността на братята Хермин и Карел Шкорпил.
"БРАТЯ ШКОРПИЛ - ПАЗИТЕЛИ НА ИСТОРИЧЕСКАТА ПАМЕТ" е проект с новаторски характер, мобилна изложба с врата към виртуалния свят. Една съвременна, интерактивна модулна и преместваема експозиция с използването на добавена реалност и мобилни устройства. Експозиция, чиято цел е да представи по достъпен, динамичен и интересен начин, известни и по-малко известни факти и събития, свързани с живота и научната дейност на братя Шкорпил в България.
Структурата на изложбата е изградена от отделни модули, като всеки от тях е под формата на куб, изработен от лек, здрав и екологично чист материал. Модулите /кубове/ могат да бъдат поставяни в различни конфигурации.

Изложба „Жените художници. Нови хоризонти между двете световни войни“ в СГХГ
В изложбата могат да се видят събрани над 200 произведения – изящни и декоративно-приложни.
Голяма част от творбите са създадени в периода 1919 – 1939 г. и представят широк спектър от жанрове и сюжети, групирани в няколко тематични линии: основаването и развитието на Секцията на художнички в България; „женското“ творчество в контекста на организирания художествен живот у нас; жените художници в епохата на модернизма и не на последно място – активната работа в областта на декоративно-приложните изкуства, които допълват представата за дейността на жените художници по отношение на текстила, керамиката и художествената обработка на кожа. С цел обогатяване на историческия разказ са представени архивни документи и специално подбрани книги.
Над 65 художнички са включени в експозицията, като някои от тях са известни и добре познати, между които Вера Лукова, Вера Недкова, Екатерина Савова-Ненова, Елена Карамихайлова, Елисавета Консулова-Вазова, Султана Суружон и пр. А други като Александра Мечкуевска, Дарена Георгиева, Елена Грънчарова, Маргарита Милиджийска, Райна Руменова, Надежда Делева, Цана Иванова-Бояджиева и още много тепърва ще придобиват популярност и сред широката общественост.
Проектът е съвместен между Софийска градска художествена галерия, Национална художествена академия (НХА), Държавна агенция „Архиви“ и Фондация „Св. Пимен Зографски“ – НХА. Реализира се с финансовата подкрепа на Столична община, Национален фонд „Култура“ (Програма за възстановяване и развитие на частни и културни организации), Програмата за научната и художественотворческа дейност на НХА за 2021 г. и 2022 г., „Аурубис България“ АД и частни лица.
В изложбата са включени произведения и архивни материали от: Аукционна къща „Енакор“, Българска народна банка, "Галерия Джуркови" – Пловдив, Градска художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, Градска художествена галерия – Пловдив, Държавна агенция „Архиви“, Исторически музей – Панагюрище, Колекция галерия „Виктория“, Литературно-художествен музей „Чудомир“ – Казанлък, Национална библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, Национална галерия, Национална художествена академия, Сбирка „Фицови“, Регионален исторически музей – София, Софийска градска художествена галерия, Съюз на българските художници, Художествена галерия „Васка Емануилова“ – София, Художествена галерия „Димитър Добрович“ – Сливен, Художествена галерия „Елена Карамихайлова“ – Шумен, Художествена галерия „Жорж Папазов“ – Ямбол, Художествена галерия „Илия Бешков“ – Плевен, Художествена галерия – Казанлък, Художествена галерия „Никола Маринов“ – Търговище, Художествена галерия „Станислав Доспевски“ – Пазарджик, Художествена галерия – Стара Загора, Централна библиотека на Българската академия на науките, частни колекции и архиви.

Изложба „Етюд-и-те на София: Четирите годишни времена“
Изложба „Етюд-и-те на София: Четирите годишни времена“
На галерия на открито на Моста на влюбените от 15 септември ще бъде организирана изложба, посветена на София. В началото въпросителните са много, но отговорът е един – Хроника. Защо хроника? Защото имаше идея да покаже какво представлява София. Не какво си мислят за нея хората, а какво представлява в действителност. Този град има толкова много тайни, че не знаеш какво ще откриеш. Той се завърта около четирите сезона – годишните времена на столицата. А Градът, който расте, но не старее, има толкова много лица в себе си, че понякога те е страх какво ще откриеш. Сутрини и вечери, изгреви и залези – четири сезона се завъртат в танц, докато София живее всеки ден със случките, променящи я вече хилядолетия. Това е хроника на малките неща.

Международния поетичен фестивал „Софийските метафори“
Мирослав Боршош: На 24 и 25 септември София ще посрещне поети от осем европейски държави за Международния поетичен фестивал „Софийските метафори“.
„Ще претворим софийските улици в сцена за поетичен форум, за да разкрием културното наследство и многоликост на столицата. Европейски поети ще пишат, превеждат и четат творбите си, посветени на София.“ – обяви заместник-кметът на София Мирослав Боршош по повод предстоящия Международен поетичен фестивал „Софийските метафори“.
В четвъртото издание на „Софийските метафори“, част от Календара на културните събития на столицата, ще участват поети, преводачи и културни мениджъри от Румъния, Хърватска, Северна Македония, Турция, Черна Гора, Украйна, Унгария, Великобритания и България.
Специално участие ще вземат ученици от специализираната литературна паралелка от частна езикова гимназия „Ерих Кестнер“ в София.
На 24 и 25 септември участниците ще проведат поетичен пленер, ще напишат, преведат и прочетат пред широката публика стихотворения, посветени на емблематични за нашата столица места – църквата „Света София“, чешмите с минерална вода при Централна баня, статуята на Аполон Медикус на Георги Чапкънов, Античен културно-комуникационен комплекс „Сердика“.
По време на фестивала участниците и талантливите млади хора от частна езикова гимназия „Ерих Кестнер“ ще обсъдят литературни платформи. Ще представят и споделят идеи за бъдещето на литературата, за това как литературните дейности се променят във времето, как се адаптират.

"Алея на славата"
По случай Деня на София – 17 септември, Международното триенале на сценичния плакат преобрази площад „Славейков“ в галерия на открито със забележителни образци на българското и световно плакатно изкуство
Публиката ще се срещне с прочути автори и техните творби – всички посветени на различни културни събития. Колекцията е специално подбрана от внушителния фонд на Международното триенале на сценичния плакат – София, чието десето издание ще бъде открито на 1 ноември. Проектът е част от Календара на културните събития на столицата. Замислен е като поредица от сменяеми изложби в откритото градско пространство, които да върнат плаката на неговото най-естествено място – улицата.
Мотото "Алея на славата" е игра на думи, подчертаваща не само, че изложените плакати са със световна слава и създателите им са сред най-влиятелните фигури в съвременния графичен дизайн, но и че плакатът е призван да прославя другите изкуства. В едно от най- емблематичните места на София, чрез специално създадено експозиционно решение от проф. Божидар Йонов, се появяват произведения, получили световни награди, посветени на прочути автори, творби и събития, белязали завинаги нашата и чуждестранна културната сцена.

Майстори на фотографията, издание ХІV | АНДРЕС СЕРАНО | ИЗТЕЗАНИЕ
Изложбата показва празните пространства на стаи за разпити, центрове за трансфер на емигранти, концентрационни лагери, наред с автентични инструменти за мъчение от прочути музейни колекции и реплики на такива, използвани като туристически атракции. Серано фотографира известни активисти срещу изтезанията, както и жертви, които охотно се съгласяват да разкажат своята история. За малко повече от месец в промишления град Мобурже, Югозападна Франция, Серано влиза в ролята на мъчител. Използвайки арт центъра The Foundry (Леярната) за своя „тъмна стаичка”, той фотографира над 40 доброволци в импровизирани пози, като използваните инструменти за мъчения са произведени на място от местните жители. С дейното участие на самите модели и под надзора на пенсиониран командос от френските специални части, са използвани различни техники за физически и психологични изтезания.
Визуалните препратки към граничните състояния на човешкото тяло и дух прави темата на изложбата изключително актуална в контекста на международната политическа ситуация и хуманитарна криза. Характерно за творчеството на Андрес Серано е непрестанното изследване на социалните проблеми и тяхното измерение в изкуството.
„Майстори на фотографията“ се организира с подкрепата на Столична община в Календара на културните събития на София за 2022 и се осъществява от фондация МУСИЗ в партньорство с Националната галерия и съдействието на Гранд Хотел София.

Изложба „140 години застраховане в България“ в Галерия на открито в градина "Кристал"
Юбилейна изложба „140 години застраховане в България“ в Галерия на открито в градина "Кристал" Експозицията може да бъде разгледана от 19 септември до 3 октомври 2022 г.
Изложбата се реализира от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) с подкрепата на Столична община и е посветена на юбилейните годишнини – 140 години застраховане в България и 30 години от създаването на АБЗ. Експозицията ще бъде официално открита на 19 септември в 14.00 ч. от г-н Константин Велев, председател на Управителния съвет на Асоциация на българските застрахователи.
Юбилейната изложба проследява динамичния път на застрахователната ни индустрия – от зараждането й в страната в края на XIX век до наши дни. В 28 богато илюстрирани табла са представени значимите етапи в развитието на застрахователната дейност у нас, като историческите факти са преплетени с интересни акценти и любопитни истории от българското застраховане.
Експозицията съдържа множество фотографии, публикации, архивни и нормативни документи, статистика и данни за приноса на индустрията за икономическото и общественото развитие.
Изложбата може да бъде разгледана в Галерия на открито в градина „Кристал“ от 19 септември до 3 октомври 2022 г. След това експозицията ще бъде достъпна в дигитален формат на сайта на Асоциацията на българските застрахователи.

Автомобилизъм „Писта София“ – пътен възел Младост
Уважаеми приятели на автомобилния спорт, Със задоволство Ви съобщаваме, че на 24 септември ще се проведе първия кръг от Националния шампионат на писта – писта “София” 2022. Въпреки всички трудности, това емблематично състезание се завръща на своето класическо място – пътен възел “Бояна”.
Тренировките и състезанието ще се проведат в един ден – 24.09.2022 (Събота).
На 21 септември от 11:00 часа в “Прес клуб България” ще се проведе пресконференция посветена на писта “София” 2022.
Допълнителен правилник “Писта София 2022”
Програма “Писта София 2022”
Форма за заявка “Писта София 2022”

Фотографска инсталация „Невидимите улици“ в Софийската градска художествена галерия
Фотографска инсталация на Лиляна Караджова и Димитър Стоянович
20 септември – 23 октомври 2022 г.
Откриване: 20 септември (вторник), 18:00 ч.
„Създадохме въображаема културна карта на София, която преминава по “Улицата на писателите“, „Улицата на поетите“, „Улицата на артистите“, „Улицата на художниците“ „Улицата на музикантите“ и „Улицата на държавниците“. Всеки, който обича своя град, трябва да види тази фантастична инсталация в Софийската градска художествена галерия!“, коментира заместник-кметът Мирослав Боршош по повод откриващата се днес фотографска инсталация "Невидимите улици" на Лиляна Караджова и Димитър Стоянович.
Проектът "Невидимите улици" е реализиран с финансовата подкрепа на Столична община - Програма „Култура“. Шест тематични улици са организирани според призванията на бележити личности от Третата българска държава. Техните домове са откъснати от своя топографски контекст, урбанистичен план и архитектурен стил и са заснети като лични обиталища.
Улиците са „изградени“ от фронтално заснети фасади на къщи върху черно-бял 35 мм филм, а под тях тече непрекъсната линия от детайли. По тези пътища се движи текстът на Димитър Стоянович, който хвърля мост към заглавието на изложбата, вдъхновено от „Невидимите градове“ на Итало Калвино.
До 23 октомври можем да се разходим във фотографския лабиринт, показващ въображаема градска среда, следваща субективния човешки поглед по време на една разходка в София. Къщите витаят в града, създавайки много невидими връзки, които не съществуват във физическия свят.
Връзката между гражданското съзнание и историческата памет е постоянно обновяващ се жив обект на субективното възприятие. Координатите, които са индикирани в топографските карти в първата част на изложбата, са подменени с асоциации, следващи персоналния облик на сградите. Така лабиринтът се превръща в отражение на личния опит и емоционалната връзка на авторите с градската следа на бележитите столични личности.

Паметни спортни снимки от изложба в Галерия на открито на Моста на влюбените
На 20 септември в Галерия на открито на Моста на влюбените ще бъде открита специална изложба за всички влюбени в красотата на спорта и фотографията.
Изложбата, посветена на 10-годишнината на професионалната фотографска агенция LAP.BGу ще покаже някои от най-емблематичните фотографии за изминалите 10 години, присъстват и някои от големите фигури на спорта, създаващи паметни моменти за улавяне.
Идеята за създаването на спортна фотографска агенция LAP.BG се ражда на 17 септември 2012 г. С вяра, надежда и много любов в София трима фотографи – Любомир Асенов, Агнеса Асенова и Владимир Стоянов, раждат и реализират идеята. За 10 години са отразени над 12 000 събития. В архива на агенцията има близо половин милион снимки. Целта на фотографската агенция е да покрие всички спортни събития в България и клиентите да имат достъп до най-важните моменти в тях.

„Първите владетели на Европа“
Три български музея участват в първото мащабно сътрудничество между Америка и Югоизточна Европа.
Първата спирка на пътуващата изложба, част от проекта „Първите владетели на Европа“ по инициатива на Фийлд музея в Чикаго, е Институтът за изследване на древния свят в Ню Йорк, САЩ, където тя бе открита днес, 21 септември под надслов „Ритуал и памет: Древните Балкани и отвъд тях“.
Изложбата представя културни ценности от единадесет държави от Стария континент и ще бъде отворена за посетители до 19 февруари 2023 г. преди да отпътува за Чикаго. Проектът „Първите владетели на Европа“ е първото по рода си мащабно сътрудничество между Северна Америка и Югоизточна Европа, а в него централно място заемат три български музея.
В изложбата в Ню Йорк с част от своите най-ценни експонати се включват Националният исторически музей в София и Регионалният исторически музей в Русе, които ще запознаят американската публика с някои от най-енигматичните си съкровища.
През следващите две години по проекта ще бъдат реализирани поредица от изложби, които ще запознаят американската публика с археологически артефакти от региона простиращ се от Стара планина до Карпатския басейн. От Ню Йорк изложбата ще отпътува за Фийлд музея в Чикаго, където ще бъде изложена през месец март 2023 г. Директно за Чикаго ще отпътуват и част от златните находки от най-старото обработено златно съкровище в света, открито във Варненския халколитен некропол и датирано в периода между 4600 и 4200 г.пр.н.е., където към изложбата с впечатляващите български съкровища се присъединява Регионален исторически музей – Варна.
Oт септември 2022 до януари 2025 мащабният международен проект ще се реализира в три от най-престижните музейни институции в Северна Америка – Института за изучаване на Античният свят в Ню Йорк, Музеят Фийлд в Чикаго и Канадският музей за история в Гатино, Квебек и има за цел да разкрие историята за това как хората са придобили власт и влияние чрез натрупване на богатство и контролиране на търговията, технологиите, ритуалите и войната.

Есенният театрален фестивал „СОФИЯ МОНО Приказката продължава“ ще продължи на закрито
Есенното издание на театралния фестивал „СОФИЯ МОНО Приказката продължава“, което по традиция се провежда в парка на „Военна академия – Г.С.Раковски“, се мести на закрито – в зала „Тържествена“ на академията. От днес, 19.09.22 до края на месеца от 20:30 ч. остават моноспектаклите на Камен Донев, „Марин, Данчо и майка им“, „Ива е онлайн“ и „Хаос“.
БИЛЕТИ за спектаклите в програмата на „СОФИЯ МОНО Приказката продължава“ се продават в системата на Ticketportal.bg и още от: Билетна каса – НДК, зала „Арена Армеец“, книжарници Booktrading, Office1superstore, OMV. Цената за различните постановки е между 15 и 50 лв.
В дните на фестивала пред входа на Военна академия (бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“), където е и входът към залата, ще бъде отворена Мобилна билетна каса, която ще работи от 19:00 – до 21:00 ч.
Вижте оставащите спектакли от ПРОГРАМА на фестивала с линкове към билетите. Началният час на спектаклите е 20:30 часа:
19.09.2022 – „Bъзгледите на един учител зa народното творчество“ – https://bit.ly/3eHHHQ1
20.09.2022 – „МАРТИН, ДАНЧО И МАЙКА ИМ“ – https://bit.ly/3BxccRL
21.09.2022 – „Възгледите на един учител зa всеобщата просвета“ – https://bit.ly/3d43ilk
24.09.2022 – „Ива е онлайн!“ – https://bit.ly/3Bxk7i3 - отменен
29.09.2022 – „ХАОС“ – https://bit.ly/3B7FwwT
30.09.2022 – „Възгледите на един учител за силата на словото“ – https://bit.ly/3xfd8b9
Фестивалът се провежда с подкрепата на Столична община.

Най-големите европейски джаз фестивали на конференция в София
Най-големите джаз фестивали на Европа избраха София за провеждането на един от най-значимите професионални форуми за джаз на стария континент. От 22 до 25 септември в София за пръв път се провежда Европейската джаз конференция. Тя се реализира за първи път и в Югоизточна Европа, след като единственият български член – фондация AtoZ – се пребори за домакинството в конкуренция с няколко европейски града.
Конференцията е годишното събитие на най-голямата професионална асоциация на културни оператори в сферата на джаза и импровизационната музика на континента. Създадена преди повече от 30 години, Европейската джаз мрежа има 180 члена от 34 държави и спомага за формирането на културните политики в ЕС в сферата на музиката.
Близо 400 европейски делегата, представители на различни организации, заминаващи се с джаз музика и културни политики, в това число над 150 музикални фестивали и клубове, експорт офиси, регионални културни институти, агенти, мениджъри и представители на едни от най-големите музикални медии участват в програмата, включаща конферентни панели, работни групи, нетуъркинг сесии и ключовите за страната ни модули – панел с представяне на българската джаз сцена и презентационните “шоукейс” концерти на 16 проекта от страната. В музикалната селекция участват емблематични артисти като Живко Петров, Антони Дончев, Димитър Бодуров, Борислав Петров, Димитър Льолев и други.
Европейската джаз конференция се организира с партньорството на Министерство на културата на Република България, Министерство на туризма, Столична община – Календар на културните събития и Общинско предприятие “Туризъм”.

Фермерски фестивал
На 24 и 25 септември 2022 г. от 11.00 ч. до 21.00 ч. в парка пред Националния дворец на културата (откъм булевардите "Витоша" и "Патриарх Евтимий").
"Фермерски фестивал София 2022" е част от Календара на културните събития на Столична община.

ОФИЦИАЛНО ОТКРИВАНЕ НА МЕЖДУНАРОДЕН ПОЕТИЧЕН ФЕСТИВАЛ „СОФИЙСКИТЕ МЕТАФОРИ”
На 24 септември 2022 г., събота, от 18.00 часа. в Унгарския културен институт
С музикалното участие на Ели Раданова и Венци Дреников.
Международният поетичен фестивал „Софийските метафори“ се провежда с финансовата подкрепа на Столична община в Календара на културните събития на столицата. Организира се с партньорството на Унгарския културен институт, Сдружение Free Sofia Tour, Регионален исторически музей – София.

„Грозното патенце”
Режисьор: Анета Танева
Сценография: Ива Хаджиева
Композитор: Самуил Павлов
Участват: Елена Арсова, Мария Анастасова, Валентин Павлов
Зала „Елит“, 18:30 ч., ОКИ ДК „Красно село”
Вход с билети: деца до 6 г. - 2 лв., деца от 6 г.- 4 лв., възрастни - 6 лв.

„КОЙ Е УБИЕЦЪТ“
Готови ли сте да разследвате убийство? Защото в нашето единствено по рода си интерактивно импровизирано комедийно шоу, Вие - публиката - решавате кой ЖИВЕЕ и кой УМИРА! Започнем ли веднъж, всички стават замесени. Обречените актьори ще отпадат един по един, докато „оцелелите“ и гостите ни ще се опитват да разберат кой е убиецът. А кой ли всъщност ще е мистериозният убиец? Защото всеки може да е замесен ... Дори и ти!
По избор можете да резервирате местата си на фейсбук страницата на „Improduce Me Theatre“.
Капацитетът на залата: 50 места
Продължителност: 60-90 мин.
Зала „Сириус“, 19:30 ч., ОКИ ДК „Красно село”
Вход с билети: 10,00 лв.